Unha aperta.
PROXECTO CÁPSULA DO TEMPO
CPIP de Castroverde
1.
Xustificación.
Como sabedes,
debido ao peche dos centros con motivo da pandemia do Covid – 19, as instrucións,
tanto do Ministerio como da Xunta, indican que debemos dedicar o terceiro
trimestre a actividades de recuperación, repaso e reforzo ou, no seu caso,
ampliación, con actividades globalizadoras e interdisciplinares, debidamente
titorizadas. As actividades deben centrarse nas aprendizaxes e competencias
imprescindibles, evitando sobrecargar ao alumnado.
A avaliación
final das aprendizaxes do alumnado durante o curso 2019 – 2020, considerará en
conxunto, as avaliacións de todo o curso, valorando especialmente o grao de
desenvolvemento das aprendizaxes e das competencias imprescindibles previamente
definidas.
2.
Contextualización.
Seguindo tamén
instrucións da consellería, o CPIP de Castroverde, procurou acadar información
sobre o acceso ás redes de todo o alumnado do centro, co fin de procurar a
axeitada conexión ás citadas actividades de todos e cada un ou cada unha dos
alumnos e alumnas, procurando solucionar, dentro do posible, os problemas
detectados.
Unha vez
realizado este imprescindible paso, varios departamentos decidimos organizar un
proxecto interdisciplinar, que permita traballar, dunha forma o máis achegada
ao alumnado que nos sexa posible, as competencias básicas imprescindibles. As
actividades realizadas servirán para traballar as competencias básicas comúns,
e contidos varios das diferentes materias dos departamentos para os que foi
posible unirse a este proxecto.
3.
Presentación.
A Cápsula do tempo, é unha actividade interdisciplinar que, basicamente,
consiste en realizar unha serie de actividades e reunir obxectos e traballos variados,
que se introducirán nunha caixa ou recipiente, o máis hermético que nos sexa
posible, coa intención de pechalo e que poida abrirse no futuro, constituíndo
unha valiosa fonte de información, deste momento histórico que estamos a vivir.
4.
Competencias
que se traballarán desde os distintos departamentos participantes:
Comunicación lingüística:
A Comunicación
Lingüística é a habilidade para expresar conceptos, pensamentos, sentimentos,
feitos e opinións de forma oral e escrita e para interactuar lingüisticamente
dunha maneira axeitada e creativa en todos os posibles contextos sociais e
culturais, como a educación e a formación, a vida privada e profesional e o
ocio.
Inclúese a
comunicación de datos a través de mapas e imaxes (tanto a súa elaboración como
a súa interpretación), gráficos, etc., empregando do vocabulario específico
axeitadamente.
Competencia matemática e competencias
básicas en ciencia e tecnoloxía (CMCCT):
A competencia
matemática é a habilidade para aplicar o razoamento matemático coa fin de
resolver diversos problemas en situacións cotiás. Baseándose no bo dominio do
cálculo, a énfase se sitúa no proceso e a actividade, aínda que tamén nos
coñecementos. A competencia matemática entraña en distintos grados, a
capacidade e a vontade de utilizar modos matemáticos de pensamento (pensamento
lóxico e espacial) e representación (fórmulas, modelos, construcións, gráficos
e diagramas). Inclúe a comparación de valores porcentuais ou absolutos, a
localización espacial ou no tempo, os esquemas mentais, etc.
A competencia
en materia científica alude á capacidade e á vontade de empregar o conxunto dos
coñecementos e a metodoloxía empregados para explicar a natureza, coa fin de
expor preguntas e extraer conclusións baseadas en probas. As competencias
científicas e tecnolóxicas entrañan a comprensión dos cambios causados pola actividade
humana e a responsabilidade de cada individuo como cidadán.
Competencia dixital (CD):
A competencia
dixital entraña o uso seguro e crítico das tecnoloxías da sociedade e da
información para o traballo, o lecer e a comunicación. Susténtase nas competencias
básicas en materia de TIC: o uso de ordenadores para obter, avaliar, almacenar,
presentar e intercambiar información, e comunicarse e participar nas redes de
colaboración a través de internet. A competencia dixital esixe unha boa
comprensión e amplos coñecementos sobre a natureza, a función es as
oportunidades das tecnoloxías da sociedade e da información en situacións
cotiás da vida privada, social e profesional. Isto leva asociado o coñecemento
das principais aplicacións informáticas, como os sistemas de tratamento de
textos, bases de datos, almacenamento e xestión da información, e a comprensión
das oportunidades e dos riscos potenciais que ofrecen Internet e a comunicación
por medios electrónicos (correo electrónico ou ferramentas de rede) para a vida
profesional, o lecer, a posta en común de información e as redes de
colaboración, a aprendizaxe e a investigación. Do mesmo xeito, as persoas deben
comprender as posibilidades que as tecnoloxías da sociedade e da información
ofrecen como ferramenta de axuda á creatividade e á innovación, e estar ao
corrente das cuestións relacionadas coa validez e a fiabilidade da información
dispoñible e dos principios legais e
éticos polos que debe rexerse o uso interactivo das tecnoloxías da sociedade e
da información.
As capacidades
necesarias inclúen: a capacidade de buscar, obter e tratar información, así
como de utilizala de maneira crítica e sistemática, avaliando a súa pertinencia
e diferenciando entre información real e virtual, pero recoñecendo ao mesmo tempo
os vínculos. As persoas deben ser quen de empregar ferramentas para producir,
presentar e comprender información complexa e ter a habilidade necesaria para
acceder a servizos baseados en Internet, buscalos e utilizalos, pero tamén
deben saber como empregar as tecnoloxías da sociedade e da información como
base do pensamento crítico, a creatividade e a innovación.
Aprender a aprender (CAA):
Aprender a
aprender é a habilidade para iniciar a aprendizaxe e persistir nela, para
organizar a súa propia aprendizaxe e xestionar o tempo e a información
eficazmente, xa sexa individualmente ou en grupos. Esta competencia implica ser
consciente do propio proceso de aprendizaxe e da necesidade de aprendizaxe de
cada un, determinar as oportunidades dispoñibles e ser quen de superar os
obstáculos coa fin de culminar a aprendizaxe con éxito. Dita competencia
significa adquirir, procesar e asimilar novos coñecementos e capacidades, así
como buscar orientacións e facer uso delas. O feito de “aprender a aprender”
fai que o alumnado se axude de experiencias vitais e de aprendizaxe anteriores
coa fin de empregar e aplicar os novos coñecementos e capacidades en moi
diversos contextos, como os da vida privada e profesional e a educación e
formación. A motivación e a confianza son cruciais para a adquisición desta
competencia.
Cómpre que
cada alumno e cada alumna teñan a capacidade de ser autónomos e autónomas, que
teñan a capacidade de saber a información que lles falta e lles interesa saber,
como buscala, que fontes de información son máis ou menos fiables, cal
información é pertinente para o que pretenden, como organizala, reflexionar
criticamente sobre ela, empregala axeitadamente, etc.
“Aprender a
aprender” esixe a adquisición das capacidades básicas fundamentais necesarias
para a aprendizaxe como a lectura, a escritura, o cálculo e as TIC. Elementos
que se traballarán con materiais propios de cada materia como textos con
vocabulario específico, mapas, gráficos, estatísticas, etc. Deben poder
concentrarse e aprender a superar os obstáculos e resolver problemas. Deben
poder aplicar o aprendido a novas situacións.
Esta
competencia é crucial para desenvolver unha capacidade crítica que lles permita
interpretar a información diverxente e orientar a súa propia aprendizaxe ao
longo de toda a vida, á luz das súas propias conviccións.
Competencias sociais e cívicas (CSC):
Estas
competencias inclúen as persoais e interculturais e recollen todas as formas de
comportamento que preparan ás persoas para participar dunha maneira eficaz e
construtiva na vida social e profesional, especialmente en sociedades cada ve
máis diversificadas, e , no seu caso, para resolver conflitos. A competencia
cívica prepara ás persoas para participar plenamente na vida cívica grazas ao
coñecemento de conceptos e estruturas sociais e políticas, e ao compromiso de
participación activa e democrática.
Os elementos
fundamentais desta competencia inclúen a capacidade de comunicarse dunha
maneira construtiva nos distintos contextos, mostrar tolerancia, expresar e
comprender puntos de vista diferentes, negociar sabendo inspirar confianza, e
sentir empatía. As persoas deben ser quen de xestionar o estres e a frustración
e de expresalos dunha maneira construtiva, e tamén de distinguir a esfera
profesional da privada.
Esta
competencia baséase nunha actitude de colaboración, na seguridade nun mesmo ou
mesma e na integridade. As persoas deben interesarse polo desenvolvemento
socioeconómico, a comunicación intercultural, a diversidade de valores e o
respecto polos outros, así como estar dispostas a superar os prexuízos e a comprometerse.
A competencia
cívica baséase no coñecemento dos conceptos de democracia, xustiza, igualdade,
cidadanía e dereitos civís.
Esta
capacidade debe axudarlles a desenvolver a habilidade para interactuar
eficazmente no ámbito público e para manifestar solidariedade e interese por
resolver os problemas que afecten á comunidade, xa sexa local ou máis ampla.
Leva asociada a participación na súa comunidade e o sentimento de pertenza a
ela.
Conciencia e expresións culturais (CCEC):
É a
apreciación da importancia da expresión creativa de ideas, experiencias e
emocións a través de distintos medios.
A expresión
cultural precisa una conciencia da herdanza cultural a escala local, nacional e
europea e do seu lugar no mundo e a importancia dos factores estéticos na vida
cotiá.
Débese traballar a apreciación e a expresión; a
apreciación e o goce das obras de arte.
A base do
respecto e da actitude aberta á diversidade da expresión cultural é unha boa
comprensión da cultura propia e un sentimento de identidade. Unha actitude
positiva baséase tamén na creatividade e
na vontade de cultivar as capacidades estéticas mediante a expresión artística
e a participación na vida cultural.
5. Metodoloxía, temporalización, grao de
consecución, procedementos e instrumentos de avaliación:
A Aprendizaxe
Baseada en Proxectos é unha metodoloxía de aprendizaxe na que cada estudante
adquire un rol activo favorecendo a motivación. O profesorado vai guiando o
proceso, propoñendo tarefas que axuden a acadar os obxectivos, realizando un
seguimento do traballo e unha avaliación formativa que oriente ao alumnado no
camiño. O proxecto debe vincularse ao
mundo real e ter unha utilidade práctica ou xerar un beneficio social. Neste
caso, o obxectivo final é facer entre todos e todas unha cápsula do tempo que
permita, nun futuro, ter fontes de información fiables sobre a situación
histórica actual froito da pandemia mundial do Covid – 19.
As fontes de
información poden ser moi variadas, e serán elaboradas polo alumnado, guiados
polo profesorado das distintas materias.
Os tipos de
fontes son moi variados:
-
Escritas: documentos públicos (BOE, DOG...) e
privados (cartas, diarios...); publicacións periódicas (prensa, folletos...),
obras literarias e científicas, etc.
-
Non escritas:
§
Orais: gravacións de entrevistas, testemuños,
cancións, poesías...
§
Materiais: obxectos cotiáns, obxectos
manufacturados...
§
Iconográficos: pinturas, debuxos...
§
Obras gráficas: mapas, gráficos, fotografías,
vídeos...
Cada fonte
deberá dar a máxima información posible, para facilitar o labor cando, no
futuro, se abra a cápsula.
Dado que non
sabemos cando poderemos incorporarnos ás clases presenciais, programaremos
tarefas e actividades pensadas para realizar quincena por quincena. Cada
departamento traballara en base aos seus propios estándares de aprendizaxe, e
decidirá o grao de consecución que se espera, os procedementos e os instrumentos
de avaliación. Esta avaliación que deberá ser fundamentalmente formativa,
continua e positiva, tal como se nos indica desde as instancias oficiais.
6.
Obxectivos
xerais do proxecto.
Os obxectivos
baséanse nos que se establecen legalmente para a etapa da Educación Secundaria:
-
Asumir responsablemente os seus deberes, incluso
en situacións extraordinarias como a que nos atopamos. Coñecer e exercer os
seus dereitos e obrigas e respectar aos demais, preparándose para unha
cidadanía democrática.
-
Desenvolver hábitos de estudo e traballo
individual ou de equipo.
-
Rexeitar a discriminación de calquera tipo e
rexeitar os estereotipos.
-
Fornecer ás súas capacidades afectivas en todos
os ámbitos da súa personalidade e nas súas relacións cos demais.
-
Desenvolver destrezas básicas no emprego das
fontes de información, para, con sentido crítico, adquirir novos coñecementos.
Adquirir unha preparación básica no campo das tecnoloxías, especialmente nas da
información e a comunicación.
-
Concibir o coñecemento científico como un saber
integrado, que se estrutura en distintas disciplinas.
-
Desenvolver un espírito emprendedor e a
confianza en si mesmo ou mesma, a participación, o sentido crítico, a iniciativa
persoal e a capacidade para aprender a aprender, planificar, tomar decisións e
asumir responsabilidades.
-
Comprender e expresar con corrección, oralmente
e por escrito, na lingua castelá e o galego, textos e mensaxes.
-
Comprender e expresarse nunha ou máis linguas
estranxeiras de maneira apropiada.
-
Coñecer, valorar e respectar os aspectos básicos
da cultura e da historia propias e dos demais, así como o patrimonio artístico
e cultural.
-
Coñecer e aceptar o funcionamento do propio
corpo e dos outros, respectar as diferenzas, afianzar os hábitos do coidado e
da saúde corporais e incorporar a educación física e a práctica do deporte para
favorecer o desenvolvemento corporal e social. Coñecer e valorar a dimensión
humana da sexualidade en toda a súa diversidade. Valorar criticamente os
hábitos sociais relacionados coa saúde, o consumo, o coidado dos seres vivos e
o medio ambiente, contribuíndo á súa conservación e mellora.
-
Apreciar a creación artística e comprender a
linguaxe das distintas manifestacións artísticas, empregando diversos medios de
expresión e representación.
No hay comentarios:
Publicar un comentario